دوست دارم بحث بی خوابی را در مقایسه با آخرین اثرت یعنی آلبوم پسرم شروع کنیم.برای اولین بار سه سال در انتشار آلبوم هایت وقفه افتاد و در شناسنامه آلبومت نیز نسبت به پسرم و تمام کارهای قبلی ات تغییرات زیادی ایجاد شد.این تغییرات چه دلیلی داشت؟ آیا پسرم آلبومی نبود که انتظارش را داشتی ؟

پسرم در حقیقت آخرین قسمت یک سریال هفت قسمتی بود.سریال ها هر چقدر هم که دیدنی باشند بالاخره تمام می شوند و ما هدفمان این بود که این سریال با شیرینی تمام شود.فکر می کنم می شد این سریال را زودتر از پسرم هم تمام کرد اما به هر حال امروز که به گذشته نگاه می کنم می بینم از عملکردم راضی هستم.پسرم را خیلی دوست دارم و تجربه ای بود که باید انجامش می دادم.در مورد تغییرات نظر خاصی ندارم.فقط می توانم این را بگویم که من در همکاری با یک تنظیم کننده رکورد موسیقی پاپ ایران را شکستم.بیشتر از هشتاد قطعه کار کردم که تنظیم کننده تمام آنها بهنام ابطحی بود.از طرف دیگر بعد از بهنام بیشترین تغییرات در مورد خودم اعمال شد.برای بی خوابی خودم را هم حذف کردم.البته به عنوان آهنگساز.خیلی از آهنگ های قبلی ام که برای مردم آشناست را خودم ساخته بودم اما این بار قید خودم را هم زدم تا آن سریال هفت قسمتی واقعا به پایان برسد.

در مورد ترانه ها چطور؟

بحث ترانه فرق می کند.قصد تغییرات چندانی نداشتم و تصمیم خاصی هم نگرفتم.ارتباط هیچ ترانه سرایی با کارهای من آنقدر زیاد نبود که بخواهم او را هم مثل بهنام یا خودم به عنوان آهنگساز از گردونه خارج کنم.

اما با بعضی ترانه سراها در کارهایت ارتباط همیشگی داشتی.

وقتی قرار نیست من آهنگی بسازم طبیعی است این حق برای کسانی که می خواهند آهنگسازی کنند محفوظ بماند تا برای انتخاب ترانه ها تصمیم بگیرند.من نمی توانم ترانه ای را به بهروز یا یراحی تحمیل کنم چون اگر نتیجه کار خوب نباشد خودم زیر سوال می روم.از طرف دیگر روحیه بهروز و یراحی هم با تحمیل ترانه سازگار نیست.

قبلا به خودت ترانه تحمیل کردی ؟

بله بارها و بارها!یکی از علت های اصلی عدم رضایت کاملم از پسرم و بعضی آلبوم های دیگرم همین مساله بود که به خودم ترانه تحمیل می کردم.یکسری مناسبات را وارد کارم می کردم که اصلا حرفه ای نبود.اما همان زمانی که شادمهر برای من آهنگسازی کرد هم دست او را برای انتخاب ترانه بازگذاشتم چون حرفه ای بودن را لااقل در این اندازه یاد گرفته ام.

اتفاقا از دو آهنگی که شادمهر ساخته در قطعه مولتی میکس آلبوم بی خوابی استفاده شده است.هم غزلک و هم آسمون رویا را در ابتدای این آهنگ می شنویم.

بله شادمهر از میان ترانه هایی که در اختیارش بود کارهای یغما گلرویی و محمدرضا حبیبی را ساخت که ثمره اش برای من عالی بود.

به این ترتیب عملا یغما و حبیبی هم در بی خوابی حضور دارند!

دقیقا!اسم قطعه مولتی میکس را گذاشتیم کوچه های خاطره و وقتی قرار شد یکی دو بیت از کارهای قبلی ام را اجرا کنم بدجوری احساساتی شدم.خوشحالم که یغما و حبیبی به این صورت هم که شده در این آلبوم حضور دارند.محمدرضا رفیق قدیمی من است و به یغما هم احترام می گذارم چون یک حرفه ای تمام عیار است.هر وقت بخواهی کمکت می کند و وقتی هم قرار نیست همکاری کنید اخلاق و شخصیت خودش را زیر سوال نمی برد.

آهنگ های موجود در کوچه های خاطره را برچه اساسی انتخاب کردی ؟

این آهنگ ها را در نهایت بهروز انتخاب کرد.البته طرح اولیه را من دادم بهروز از من خواست تا آهنگ هایی که در آلبوم های قبلی ام بیشتر شنیده شده اند را در اختیارش بگذارم.من هم حدود 20 آهنگ را به او معرفی کردم و بقیه کار را بهروز انجام داد.

اما جای چند آهنگ در کوچه های خاطره تو خالی است.مثلا از خورشید خانم که خیلی ها تو را با آن شناختند خبری نیست.

ملودی خورشید خانوم با فضای مولتی میکس همخوانی نداشت.بدشانسی آوردم که چند آهنگ دیگر هم در این قطعه جایی پیدا نکردند.

مثلا ؟

دوست داشتم از قسم ( غزلک ) تیر خلاص ( معبد ) راز ( پسرم ) و ... هم یادی شود اما امکانش نبود.

اینکه نام دو نفر به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده تمام قطعات یک آلبوم معرفی شوند حرکت عجیب غریبی است! چرا مخاطب نباید بداند صفاریان در کدام قطعه چه کار کرده و یراحی چه کاری انجام داده است ؟

فکر می کنم بهتر است این سوال را از خودشان بپرسید!اما من به عنوان خواننده این اثر می توان گواهی بدهم بهروز و مهدی در تمام مراحل آلبوم کنار هم بودند.این هم بینش حرفه ای آنهاست و من نمی توانم محکومشان کنم.

خودت و تهیه کننده ات برای این همکاری با چه کسی طرف بودید.صفاریان یا یراحی ؟

ما با بهروز قرار داد بستیم و کار را هم از او تحویل گرفتیم.مهدی یراحی انتخاب بهروز بود.

توعکس العمل نشان ندادی که چرا یراحی هست ؟

چرا خیلی هم عکس العمل نشان دادم !

چه عکس العملی ؟

خیلی خوشحال شدم چون یراحی هم پسر خوش ذوقی است هم کارش را بلد است و هم سلیقه اش با من و بهروز سازگار است.

فکر می کنم یکی از دلایلی که باعث شد بی خوابی نسبت به سایر پروژه های بهروز صفاریان زودتر به ثمر برسد و آماده شود هم حضور مهدی یراحی باشد.

بله مهدی سرعت پروژه را بالا برد.از طرف دیگر بهروز از من و توانایی ها و ناتوانی هایم شناخت ده ساله داشت و از همان ابتدا تکلیف کار روشن بود.ناگفته نماند بهزاد رئیسی هم در قسمت های زیادی به کمک ما آمد و همراهی مان کرد.

در طول همکاری مشکلی پیش نیامد ؟

 من آن زمان که 20 ساله بودم هم مشکلی با کسی نداشتم چه برسد به حالا !

 از طرف بهروز چطور؟

 نه اصلا

 اولین قطعه ای که از این آلبوم آن راخواندی کدام بود ؟

 چند سال از امشب بگذره

 سخت ترین قطعه برای اجرا کدام بود ؟

 حرفامو باور کن

 برای ایجاد ارتباط با ترانه های روزبه بمانی دچار مشکل نشدی ؟

 نه به خدا! من و روزبه هم مثل من و بهروز از گذشته های دور یکدیگر را می شناختیم و از حال و هوای هم آگاه بودیم.لحن ترانه ها هم با روحیه من سازگار بود و اصلا پیش نیامد که بخواهیم قسمتی از آنها را تغییر بدهیم.البته روزبه یک ترانه دیگر هم برای من گفته بود که بعد از ساخت ملودی آن را کنار گذاشتیم چون من با آن به رابطه کامل نرسیدم.

 از آن ترانه چیزی یادت هست ؟

 حتی یک خطش هم یادم نمی آید!

 بی خوابی انصافا یک آلبوم متفاوت است اما به نظر من دو قطعه ریتمیک آن یعنی می بخشمت و زخمه حتی اگر آهنگ های خوبی هم باشند کاملا اضافه به نظر می رسند و در حقیقت احساسی که در مخاطب ایجاد شده را تغییر می دهند ...

 شاید حرف شما درست باشد اما به هر حال ما به یک نوع تنوع هم احتیاج داشتیم.

 شاید هم احتیاج نداشتید! من هیچ نیازی نمی بینم که مخاطب بین دو قطعه حرفامو باور کن و تو باید جای من باشی آهنگی مثل می بخشمت را گوش کند!

من از اجرای هیچکدام از ترانه ها و ملودی و تنظیم آنها ناراضی نیستم.در مورد چیدمان قطعات هم حرف اول و آخر را من نزدم ...

به نظر من و خیلی های دیگر تو در کنار محمد اصفهانی تنها خواننده دو نسل اول پاپ ایران هستی که هنوز هم صاحب جایگاه هستند.خودت فکر نمی کنی جایگاه محکم دوران غزلک را از دست داده ای ؟

اولا از شما به خاطر لطفتان ممنونم.ثانیا باید بگویم قبل از اینکه من جایگاهم را از دست داده باشم موسیقی جایگاهش را از دست داده !

 بیشتر توضیح می دهی ؟

 من با مختصات دوران غزلک به موسیقی وارد شدم.در آن محیط بزرگ شده ام.آن زمان ما جز قانون هیچ چیز دیگری را نمی شناختیم.موسیقی جایگاه مقدسی داشت که حالا آن را از دست داده.من قواعد بازی های جدید را خوب بلد نیستم.نه بلدم زد و بند کنم نه ممنوع الفعالیت شوم نه امشب کار بسازم و فردا آن را روی اینترنت بگذارم!

 مثل اینکه از وضعیت موسیقی غیر مجاز دلخوری!

 بله.متاسفانه شرایط آن چیزی نیست که قرار بود باشد.نیمی از خواننده های ما یا الان ممنوع الفعالیت هستند یا قبلا ممنوع الفعالیت بوده اند اما حال و روزشان از ما خیلی بهتر است.گاهی اوقات فکر می کنم اگر فکر نکنم موفق ترم! قسمت های مهمی از جامعه برای پذیرش موسیقی غیرمجاز آمادگی بیشتری نشان می دهند.به همین دلیل یک کلیپ می تواند برای خواننده از ده آلبوم مجاز هم کارسازتر باشد.این برای موسیقی دردناک است.من با آهنگ های آلبوم بی خوابی سه کلیپ می دهم و موسیقی را منفجر می کنم.

 واقعا به این نتیجه رسیده ای ؟

هنوز خیر اما اطمینان دارم که اگر به سمتش بروم وضعیت خیلی خوبی پیدا خواهم کرد! آن وقت شاید شما هم نظر بهتری نسبت به من پیدا کنید و من را در همان جایگاه دوران غزلک ببینید.

 از عواقب کلیپ دادن نمی ترسی ؟

مگر کلیپ دادن عواقبی خاصی دارد؟ مگر کار بدون مجوز مشکلی را هم پیش می آورد ؟کاری که دوست داری انجام می دهی و بعد هم که سر و صدا کرد در دوران استراحت کاری ات به مسئولان تعهد می دهی که دیگر این کارها را انجام ندهی.فوقش چند ماه ممنوع الفعالیت می شوی اسمت که سر زبان ها افتاد با چند جلسه پیگیری از لیست ممنوع الفعالیت ها خارج می شوی و می روی سراغ آلبوم جدیدت.

 فکر نمی کنی حرف هایت بد آموزی داشته باشد؟

 نه.آقایان خودشان استادند!من این حرف ها را از خودشان یاد گرفتم!

از آهنگ های بی خوابی کدام یک بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته اند؟

 فقط حرفامو باور کن – تبعیدی – چند سال از امشب بگذره و ما عاشق هم بودیم.آنهایی که از قبل کارهایم را شنیده اند قطعه لری ( تو هم بسوز ) و مولتی میکس را هم دوست دارند.

 دکلمه قطعه نفس را کی انجام داده؟

 بهروز

 صفاریان و یراحی هر دو خواننده های خوبی هستند چرا در بی خوابی با تو همخوانی نکردند؟

 صحبتی پیش نیامد.

 حرف آخر ؟

کاش در موسیقی هر کدام از آنهایی که دلشان به حال هنر می سوزد گوشه ای از کار را به دست بگیرند تا شرایط را آنطوری که لازم است تغییر بدهیم.